GRAND FOULARD
Gert-Jan van den Bemd
‘Kunst van het vreemdgaan’
Een man en een vrouw lopen op gepaste afstand van elkaar naar de ingang, hij iets voorop. Het zijn nu nog collega’s, vage bekenden, toevallige passanten. Pas wanneer ze binnen zijn, in de kamer, gaan alle remmen los. Het is alsof ze iedereen willen laten horen wat ze daarbinnen uitspoken, als anoniem bewijs van hun geheim verbond. Na een kwartier wordt het rustig. Waarschijnlijk roken ze een sigaret en luisteren naar de geluiden van de anderen. Dat geeft troost en maakt dat ze zich minder schuldig voelen. Als doorgewinterde bezoekers bestellen ze per telefoon wat te drinken bij de vrouw in de hal. Ze komt het zelf brengen en klopt heel hard op de deur, uit gewoonte, om eventueel gekreun te overstemmen. Daarna vrijen ze opnieuw, nu met minder lawaai, maar toch nog ongeremder dan met hun eigen partners thuis. Dat is een voorwaarde waarom ze hier zijn. Als het verschil met thuis vervaagt, vervalt de reden van hun rendez-vous.
Gert-Jan van den Bemd fotografeerde in de Rendez-Vous Hotels van België, speciale hotels voor vreemdgangers. Je kunt er niet overnachten. De kamers worden geboekt voor twee, drie uur. Alles draait om discretie. Van den Bemd ging daarin mee: hij maakte geen foto’s van de vreemdgangers, maar van de kamers en de sporen die zij achterlieten, als foto’s van een ‘plaats delict’. Ondanks de bijna poëtische schoonheid, missen de foto’s hun uitwerking niet: ze confronteren ons op subtiele wijze met onze tekortkomingen om ‘trouw te zijn’.